Aktualności » Blog » Aktualność
2017-06-05

Personalizacja POS

Żyjemy w czasach, w których precyzja targetowania stała się dominującą. Aby móc dopasować produkt lub usługę do potrzeb konsumentów, musimy śledzić, co klienci klikają, jak klikają i kiedy klikają. Co lajkują w mediach społecznościowych i jakimi wydarzeniami żyją.

 

Każdy produkt, czy usługa powinny być skierowane do danej grupy docelowej, niezależnie od tego czy są to artykułu luksusowe czy użytku codziennego. Im dokładniej określimy tą idealną personę, na której najbardziej nam zależy, tym łatwiej będzie nam dopasować produkt/usługę, oprawę graficzną czy całą komunikację. Dla przykładu weźmy pomarańczę. Wydawać się może, że każdy po nią sięgnie. Niestety, coraz rzadziej klienci wierzą w niebrandowany produkt i nadają mu niższą wartość. Wystarczy jedynie doprecyzować przekaz, informując, że nasz produkt jest przeznaczony dla osób dbających o zdrowie, chcących być fit i ceniących ekologiczne uprawy by sięgnęły po niego osoby wyznające te wartości. Pozostała grupa osób i tak kupi, bo będzie podążała za wyborami tego „autorytetu”.

 

 

Jak mówić do wybranych konsumentów?

 

Najważniejsze w komunikacji z poszczególnymi grupami wiekowymi jest przede wszystkim obserwacja szybko zmieniających się trendów, reagowanie na nie, a także przewidywanie tych nadchodzących. Istotnym elementem jest również obserwacja potencjalnych klientów w wybranych kategoriach wiekowych. Musimy pamiętać, że walczymy nie tylko o uwagę klientów, ale przede wszystkim o ich lojalność. Zmiany wymaga nasza filozofia myślenia o materiale POSM. Odchodźmy od rozwiązań „dla wszystkich” a zmierzajmy w kierunku wsparcia sprzedaży, które buduje jak najbliższe, personalne relacje z każdym pojedynczym konsumentem. Możemy to zrobić dzięki wykorzystaniu druku cyfrowego i personalizacji. W ofercie wielu firm znajdziemy możliwość zamówienia spersonalizowanego produktu, np. biżuterii z dedykacją dla wskazanej osoby, kosmetyków w autorskim opakowaniu, alkoholu z przesłanym do producenta imieniem, obuwia wykonanego wg. naszego indywidualnego zamówienia a nawet kawy z nadrukiem naszej podobizny. A wszystko po to aby posiadać coś niepowtarzalnego i podkreślić nasz indywidualizm.

 

 

Pomimo tego, że materiały POSM mają charakter masowy tj. skierowane są do wszystkich użytkowników, posiadają duży potencjał do niesienia emocjonalnych przekazów. Wyzwaniem jest poznanie prawdziwych konsumenckich „insygniów”, o które będziemy mogli oprzeć komunikację w tej formie promocji.

 

Materiały POSM oparte na emocjach i przekonaniach konsumentów, to w przypadku Millenisów np. materiały zachęcające do gry i rywalizacji o cenne nagrody, czy pobrania muzyki w zamian za udostępnienie zdjęcia z danym produktem w mediach społecznościowych.

 

Zaawansowany technologicznie POS, wyposażony w dostęp do Internetu można wyposażyć w formularz zgłoszeniowy, umożliwiający zamówienie spersonalizowanej wersji produktu, np. z imieniem wybranej osoby, wraz z wysyłką pod wskazany adres. Jest to rozwiązanie, które spotka się z entuzjazmem ze strony pokolenia Z. Młodzi ludzie chcą się wyróżnić i chętnie dzielą się z innymi tym, co jest wg. nich interesujące. W zamian możemy liczyć na nowych fanów, wzrost interakcji na Facebooku i tweeterze, a także wzmianki o marce w prasie branżowej i na blogach.

 

Udane wdrożenie nowego materiału POSM będzie oznaczało wzrost sprzedaży. Jednak po jakimś czasie, nowe przestanie być nowym, a tym samym intrygującym dla konsumenta. Receptą na tą sytuację jest wdrożenie planu krótkich wersji limitowanych, np., co 3-4 miesiące, nawiązujących do np. pory roku, czy repertuaru kin.

 

 

Spersonalizowany materiał POSM tworzy wrażenie, że każdy produkt marki jest unikalny i niepowtarzalny. Budujemy społeczność wokół marki i dialog z konsumentem. Stymulujemy sprzedaż poprzez krótkie serie.

 

Oczywiście koszty takich działań są wyższe niż wyprodukowania tradycyjnego materiału POS. Jednak, jeśli spojrzymy na spersonalizowany POS, jako narzędzie marketingowe jego koszt zaliczymy do szeroko rozumianych działań reklamowych. A w konsekwencji, jako skuteczny sposób na budowanie społeczności zaangażowanych konsumentów.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                           >>Powrót