Aktualności » Blog » Aktualność
2017-05-22

Jak wygląda sklep przyszłości?

Coraz szybszy rozwój technologii w sposób znaczący wpływa na nasze nawyki zakupowe. Sprzedaż wielokanałowa, e-commerce, oraz nowe pokolenie konsumentów wymusza zmianę podejścia do sposobu i okoliczności, w jakich sprzedajemy nasze produkty. Dotyczy to w szczególności pokolenia Y i ich potrzeb, które sprowadzają się do 3 kluczowych terminów: szybkość, wygoda i elastyczność robienia zakupów. Możliwość załatwienia wielu spraw w jednym czasie, to coś, za co „millenialsi” kochają technologię, która stawia na wygodę oraz szybkość w załatwianiu spraw życia codziennego. Szybkie zakupy, bez wychodzenia z domu, za pomocą jednego kliknięcia guzika – to przykład Amazona, który stworzył przycisk Amazon Dash Button, umożliwiający w ten sposób zakup różnych produktów powszechnego użytku.

 

Dynamika zmian rynkowych wymusza na markach i właścicielach sieci handlowych większą determinację związaną z planowaniem marketingu w miejscu sprzedaży. Zmiany te skłaniają firmy do kompleksowego myślenia o sprzedaży, które zaczyna się już w fazie shop conceptu, a kończy na POS-ach. Współczesna sprzedaż to równomierne rozwijanie wszystkich kanałów sprzedaży: stacjonarnych, internetowych i mobilnych. Omnichannel jest dzisiaj najważniejszym trendem w branży handlowej. Klienci chętniej korzystają z oferty wielokanałowej sprzedaży, traktując sklepy stacjonarne, jako jeden z elementów zakupowej układanki określanej, jako showrooming czy ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline).

 

 

Sklep przyszłości to przestrzeń, która dostarcza klientowi ponadstandardowej oferty i obsługi. To miejsce budujące spersonalizowane, wielokanałowe doświadczenie konsumenta, daleko wykraczające poza „zwykłe” zakupy.

 

Współczesny konsument oczekuje ciągłych i silnych bodźców oraz gotowych rozwiązań: jaki produkt, z czym połączyć, aby było modnie i atrakcyjnie. Z pomocą mają mu przyjść rozwiązania technologiczne łączące świat rzeczywisty z wirtualnym. Odpowiednie połączenie tradycyjnych zabiegów Visual Merchandisingu z narzędziami stosowanymi w e-sklepie pozwala stworzyć nową jakość, w postaci sklepu jutra. Oczywiście, o efektywności takiego rozwiązania zdecydują odpowiednio dobrane narzędzia, adekwatne do potrzeb danej marki i grupy konsumentów. Konieczna jest ścisła współpraca różnych działów i zespołów: projektowych, marketingowych i odpowiedzialnych za nowe technologie.

 

 

Musimy zrozumieć i przyjąć do wiadomości, że współczesny rynek ulega zmianie w kierunku digitalizacji i uCommerce (Universal Commerce). W sklepie jutra świat rzeczywisty ściśle połączony jest z tym wirtualnym. Nie dzielimy już sprzedaży na tradycyjną i tą w Internecie, dla klientów przestało to mieć znaczenie. Chcą kupić dany produkt w najbardziej dogodny dla nich sposób, a my musimy sprawić, aby kupili go właśnie u nas. Jeśli klient znajduje upatrzony produkt w Internecie i przychodzi do naszego sklepu, tylko po to być móc go obejrzeć powinniśmy mu to umożliwić, a następnie doradzić jak zamówić go do wybranego salonu lub bezpośrednio do domu. Jeśli produkt w sklepie, np. konsola do gry jest droższa niż ta sama, ale w e-sklepie X, walczmy o klienta i zaproponujmy dodatkową wartość w postaci np. 2 gier, które otrzyma, jeśli zdecyduje się na zakupy właśnie u nas.

 

W przyszłości możemy oczekiwać nowego podejścia do tradycyjnej formy sklepów stacjonarnych, jako centrów relacji, w których klienci będą mogli bezpośrednio zasięgnąć opinii konsultanta sprzedaży i dotknąć fizycznie produktu zanim zamówią go drogą online. Zamiast plakatów na witrynie sklepowej pojawią się ekrany dopasowujące prezentowaną treść do pory dnia i reagujące na wydarzenia danego dnia. Dzięki wykorzystaniu technologii będziemy mogli badań zachowanie klientów w miejscu sprzedaży i na bieżąco rozsyłać spersonalizowaną reklamę do każdego z nich. W przymierzalniach pojawią się interaktywne lustra, podpowiadające klientom, czy interesujący ich produkt znajdą również w innej lokalizacji, np. sklepie, znajdującym się bliżej ich miejsca zamieszkania. Dodatkowo takie lustro umożliwi wysłanie zdjęcia testowanego produktu do znajomej na Facebooku, czy poproszenia o opinię innych osób. Takie zjawisko popularne już m.in. w USA i Japonii nazwano social retailing.

 

 

A to jeszcze nie koniec udogodnień. Za pomocą aplikacji będziemy mogli zamówić do domu wybrany towar z wieszaka. Wcześniej wystarczy, że umieścimy go w wirtualnym koszyku, który zrealizujemy w dowolnym dla nas czasie i momencie. Technologia NFC – „komunikacja bliskiego pola” to nowatorskie rozwiązanie informujące o tym, że dany produkt został zdjęty z półki. Kiedy czujnik znajduje się w odpowiedniej odległości od ekspozycji klient otrzymuje na swój smartfon dodatkowe inf. o produkcie (skład ubrania, kraj produkcji, towar wyprodukowany zgodnie z zasadami Fair Trade) zachęcające do jego nabycia.

 

Jedno jest pewne. Przed nami ciekawe czasy, przyszłość, która wyprzedza pomysły wykorzystywane w filmach fantastycznych. Czasy, w których obyci z technologią klienci oczekują technologicznych zabawek ułatwiających zakupy w miejscu sprzedaży oraz budowania świata przeżyć.

 

Jeśli wierzyć psychologom, człowiek zmienia swoją postawę, tok myślenia a nawet gust średnio, co 7 lat. Dlatego rozwiązania wspierające sprzedaż, które stosujmy dzisiaj, za siedem lat mogą okazać się po prostu błędne.

 

 

 

 

 

                                                                         

 

 

                                                                            >>Powrót