Aktualności » Blog » Aktualność
2017-05-17

Czy dzieci decydują o zakupach?

Jaki wpływ na decyzje zakupowe mają najmłodsi członkowie Polskiej rodziny? Jaka część budżetu przeznaczana jest na towary i usługi wskazane rodzicom przez dzieci? Okazuje się, że znaczna.

Dzieci decydują o zakupach towarów przeznaczonych nie tylko dla nich, ale również o zakupie auta, czy rodzinnych wakacji. Jak wynika z badań “Kids’ Power”, przeprowadzonych przez agencję IQS dzieci podejmują decyzje zakupowe, coraz bardziej na równi z dorosłymi. Już trzylatki rozpoznają marki, przede wszystkim te związane z fast foodem, słodkimi napojami i zabawkami skierowanymi do ich grupy wiekowej. Największy wpływ, dzieci mają na wybór ubrań, filmów i artykułów spożywczych. Wzrost roli dziecka w rodzinie, w tym również inwestowanie w jago potrzeby i wybory sprawia, że rynek konsumencki zmienia się i dopasowuje do potrzeb coraz młodszych klientów. Producenci dostrzegają potrzebę zmiany podejścia do promocji towarów i usług. Nowy, bardziej przyjazny dla najmłodszych kształt i kolor opakowań, ciekawa aranżacja przestrzeni i umiejscowienia towaru, to tylko kilka modyfikacji, na które powinna zdecydować się marka chcąc zostać zauważona przez najmłodszych konsumentów.

 

 

 

Dobra reklama, musi być tam gdzie są jej odbiorcy. W przypadku dzieci reklama prasowa nie ma sensu ponieważ sięgnie po nią znikomy procent odbiorców. Lepiej będzie z reklamą telewizyjną, choć przegrywa ona z reklamą umieszczoną w ulubionej grze w postaci product placement. Poza tym coraz więcej młodych osób deklaruje, że bardziej niż reklamie w telewizji ufa opinii znajomych na facebooku czy snapchat.

Najpopularniejszą formą reklamy jest marketing treści. Polega on na umieszczaniu marki w bajkach, książeczkach, produktach brandowanych czy właśnie grach. Jest to efektywna forma reklamy ponieważ działa zarówno na dzieci jak i na dorosłych. Marka reprezentowana przez bohatera kreskówki jest o 45% bardziej rozpoznawalna wśród dzieci. Podobnie jest z materiałami POSM, które oddziałowują bezpośrednio na klientów w trakcie dokonywania przez nich zakupów. Dzięki odpowiedniej aranżacji, nawiazaniu do popularnej gry lub możliwości pobrania na komórkę limitowanego dodatku do gry możemy zdobyć nowych, wiernych fanów naszego produktu.

 

 

 

Młodzi konsumenci mają pieniądze i często dokonują zakupów. Prawie połowa nastolatków w wieku 11-16 lat dostaje regularne kieszonkowe. Co ciekawe, tego rodzaju inwestycje traktowane są przez rodziców jako forma edukacji, na zasadzie ja mam pensję, która ma wystarczyć na wydatki do końca miesiąca, a ty swoje kieszonkowe. Spada odsetek rodziców, którzy spełniają każdorazowe zachcianki swoich pociech. Coraz częściej, młodzież w wieku 15-16 lat zdobywa swoje pierwsze pieniądze podejmując się prac dorywczych. Tak zarobione środki w dużej mierze wydawane są na modne ubrania i gadżety, takie jak telefon czy konsola do gry. Dla osób w tym wieku, to towarzyskie być lub nie być – przynajmniej w ich odczuciu. Rodzice, którzy faktycznie piętnują postawę zaspokajania wszystkich potrzeb za pomocą pieniędzy i spełniania zachcianek, często ulegają presji otoczenia w obawie, że ich dziecko poczuje się odrzucone przez swoją grupę rówieśników. Wiąże się to z kolejną strategią reklamową jaką jest ambasador marki. Kiedyś ambasadorami byli celebryci, dzisiaj mogą to być osoby popularne w danej grupie. Jeśli sprawimy, że dany produkt zostanie uznany za świetny przez rówieśnika, nasze dziecko również po niego sięgnie.

Najważniejsze, to znać oczekiwania grupy docelowej i do niej maksymalnie dopasowywać treści oraz wszystkie materiały promocyjne. 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                     >>Powrót