Aktualności » Blog » Aktualność
2017-03-13

Wyzwania w miejscu sprzedaży

Wyniki badań firmy in-Store Media pokazują, że czterech na pięciu klientów podejmuje decyzje zakupowe w sklepie. Choć większość z nasz przychodzi do sklepu z dokładną listą zakupów, które chcemy kupić, to i tak większość z nas dopiero w sklepie decyduje się na wybór konkretnego produktu.

 

Jak wynika z badań informacje o produkcie czerpiemy głównie z ekspozycji towaru w danym sklepie, gazetek promocyjnych i reklamy produktów umieszczonej na hali sprzedaży. Co ciekawe, aż 1/3 osób deklaruje, że o nowości produktowej dowiedziała się dopiero w sklepie. A prawie 2/3 osób przyznaje, że dobra reklama w sklepie przypomniała im o konieczności kupna danego produktu, w przyjazny sposób dostarczyła informacji o produktach, które znajdują się na terenie sklepu (71%) i zwiększyła  atrakcyjność marki w ich oczach (69%). Badania potwierdziły również, że reklama w punktach sprzedaży powoduje realny wzrost sprzedaży reklamowanych produktów aż o 19% w porównaniu z sieciami handlowymi, w których nie było reklamy. Co ciekawe, zbliżony wzrost sprzedaży zauważalny był w różnych kategoriach (żywność, chemia gospodarcza, napoje i alkohole oraz kosmetyki), a w przypadku napojów sięgnął aż 24%[1].

 

 

 

Powyższe liczby mówią same za siebie. Reklama w sklepie jest jednym z kluczowych aspektów decydujących o wzroście sprzedaży artykułów. Oczywiście trudno jest zmierzyć i wykluczyć wpływ innych elementów reklamowych – kampanii w telewizji, prasie i Internecie. Nie mnie jednak, to materiał POS wpływa na ostateczną decyzję zakupową konsumenta.

Na skuteczną kampanię POS, składa się wiele czynników: projekt i jego dopasowanie do produktu, który chcemy sprzedawać, miejsce i czas prezentacji. Największą zaletą POSu jest fakt, że znajduje się na końcu drogi zakupowej konsumenta. Wywołuje impuls związany z konkretną korzyścią, mówi „kup mnie teraz, bo jutro będzie już za późno”.

 

Tak więc kampanie POS mogą stanowić istotny element kampanii marketingowej i niezależne narzędzie w przypadku jednorazowych kampanii promocyjnych np. związanych z sezonową wyprzedażą danego artykułu. POSy mają tą przewagę nad innymi formami reklamy, że można je dopasować do trudnego, konkurencyjnego środowiska jakim jest powierzchnia sklepowa – koniec regału lub alejki. Istotnym elementem jest druk wielkoformatowy i takie zabudowy jak bramy reklamowe z elementami na dystansie, standy przycięte do kształtu człowieka i wielkie naklejki na dobrze widocznych powierzchniach. Popularność zdobywają animacje wyświetlane za pomocą rzutnika, interaktywne podłogi, podświetlane maty LED na półkach czy konstrukcje wykonane z tektury. W przypadku tych ostatnich szczególnie istotna jest duża mobilność i możliwość rotacji w dowolne miejsce.

 

 

Niesłabnącą popularnością cieszą się spersonalizowane materiały reklamowe. Bogata oferta możliwości dopasowania produktu i usługi do klienta pozwala na stworzenie indywidualnego nadruku na opakowaniu czy obudowie telefonu. Trend ten będzie się pogłębiał z każdym rokiem. Celem jest stworzenie w kliencie poczucia, że produkt który nabywa został zaprojektowany z myślą o nim.  W cenie jest indywidualizm i poczucie, że sami możemy decydować o tym, co kupujemy i jak chcemy wyglądać. Limitowane serie materiałów POS, pozwalają stworzyć optymalną kampanię dopasowaną do potrzeb konkretnej grupy czy miejsca. W ten sposób ograniczamy koszty związane m.in. z nadprodukcją.

 

 

 

Innym trendem jest tworzenie materiałów wspierających sprzedaż opartych na interakcji klient – produkt. W tym celu tradycyjny materiał POS wzbogacany jest o content wideo i dźwięk. W ten sposób uzyskujemy produkt, często skomplikowany display, który pokazuje korzyści wynikające z zakupu danego towaru, jak również możliwość poszerzenia swojej wiedzy.

 

Chcąc zdobyć uwagę klienta warto sięgnąć po rozwiązania angażujące zmysły klienta. Nie tylko wzrok, ale również słuch czy dotyk. Ponieważ każdy z nas korzysta z telefonu, aplikacja na telefon może okazać się szczałem w dziesiątkę.  Możliwość pobrania specjalnego kodu za którym kryje się dostęp do zniżki na inne produkty z serii, albo darmowy utwór muzyczny, który możemy ściągnąć. Dalszy rozwój rynku, to także wykorzystanie ekranów dotykowych i nowinek technologicznych, które pozwolą wyróżnić się w chaosie informacyjnym.

 

Firma Adform Group S.A. oferuje swoim Klientom rozwiązania w obszarze identyfikacji w miejscu sprzedaży, zwiększające sprzedaż produktów i usług. Stawiamy na nowe technologie, ponieważ nie wystarczy być w punkcie sprzedaży; skuteczny marketing angażuje odbiorców. We współpracy z Firmą ADV dostarczamy unikalną technologię (rozszerzona rzeczywistość), dzięki której tworzymy wirtualne reklamy trójwymiarowe, zarządzane za pośrednictwem specjalnego oprogramowania z poziomu firmowego komputera.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                           >>Powrót

 

 

[1] Badanie in-Store Media: „Gdzie i na jakiej podstawie klienci podejmują decyzje o zakupie konkretnych produktów”, kwiecień 2016. Źródło: www.in-storemedia.com