Aktualności » Blog » Aktualność
2017-02-14

Jak działa shopper marketing?

Konkurencja na rynku jest tak ogromna, że trudno wystartować z nowym produktem. W dodatku półki w sklepach uginają się od bogatego asortymentu towarów, a wielu konsumentów sięga jedynie po produkty marek, które zna i lubi. Co zrobić, w takiej sytuacji? Jak zwrócić uwagę klienta na nasz asortyment?

 

Shopper marketing to działania mające na celu zmianę osoby odwiedzającej sklep w kupującego dany produkt. Celem jest wpływanie na zachowania osób odwiedzających sklep w taki sposób, aby wywołać u nich konkretną decyzję zakupową. Kategoriami składającymi się na shopper marketing są elementy marketingu mix: produkt, cena, miejsce sprzedaży i promocje. Jednym z narzędzi, którym posługuje się shopper marketing są materiały POS. Ich zadaniem jest przede wszystkim jak najlepsza, a tym samym atrakcyjna ekspozycja produktów, skłaniająca do zakupu konkretnego produktu. Zaletą, możliwość umieszczenia w odpowiednim kontekście lub miejscu na terenie sklepu. Tego typu rozwiązanie działa na korzyść mocnej wyeksponowanych produktów, kiedy mamy doczynienia z jeszcze niezdecydowanym klientem.

 

 

O ile marketing sensoryczny działa na nasze zmysły w punkcie sprzedaży, tak shopper marketing ma wpływać na klienta jeszcze przed podjęciem decyzji o zakupie. Celem, jest zaspokojenie potrzeb tzw. shopperów poprzez wzmocnienie ich doznań zakupowych. Shopper zazwyczaj przechodzi kilka etapów zakupowych, zanim ostatecznie zdecyduje się na wydanie pieniędzy. Często planuje zakupy dla innych (zakupy do domu, artykuły dla dzieci) robi listę rzeczy, które chce nabyć. Dlatego działania shopper marketingu wykorzystują wszystkie dostępne kanały przepływu informacji, aby zwiększyć zainteresowanie klienta danym produktem. Najczęściej są to: media, obniżki cen, opinie internautów na forach, karty stałego klienta, rabaty dla wybranych klientów.

 

 

Wsparciem dla shopper marketingu są materiały POS. Odpowiednio dobrane pomagają wyróżnić konkretny towar i przekonać do zakupu. Wprawdzie producent chcąc wypromować nowy batonik, napój czy kosmetyk może zaoferować bardziej atrakcyjną cenę, ale istnieje duże ryzyko, że konsument nie zauważy produktu na półce, bo nie ma czasu porównywać wszystkich cen. W takim przypadku dobrym rozwiązaniem jest regał produktowy umieszczony np. w pobliżu kasy. Taka lokalizacja sprawi, że wiele osób dostrzeże nowość i z ciekawości sięgnie po nią. Innych skusi właśnie dobra cena.

     

 

 

Drugą grupą materiałów wspierających sprzedaż są nośniki reklamowe zlokalizowane na drodze poruszania się klientów. Displaye, standy reklamowe czy banery pozwolą wyróżnić produkt w punkcie handlowym, już od samego wejścia. Klienci natrafiając na taką formę reklamy, często mimochodem czytają informacje umieszczone na materiałach POS. W dużych punktach sprzedaży sprawdzą się również wiszące wobblery, hangary i stoppery - konstrukcje z kartonu umieszczone prostopadle do regału. Pozwolą zainteresować klienta zanim dotrze on do konkretnego regału.  

 

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę Mood, dwie trzecie decyzji podejmowanych przez konsumentów ma miejsce w punkcie handlowym. Oznacza to, że reklama realizowana za pośrednictwem materiałów POS ma większą siłę oddziaływania na konsumentów niż inne formy promocji.

 

To właśnie w sklepie odsetek zakupów impulsywnych jest najwyższy i sięga nawet 67% w przypadku stacji benzynowych i supermarketów. Nie dziwi więc fakt, że wiele firm przeznacza znaczne zasoby budżetowe na podejmowanie coraz bardziej kreatywnych i zaskakujących działań reklamowych, aby zainteresować klienta danym asortymentem. Można zauważyć odejście od tradycyjnej "kartonowej półki" i standardowych form promocji na rzecz wyszukanej formy reklamy kreowanej z dbałością o estetykę. Nieoczywisty kształt, kolor lub materiał, może być czynnikiem decydującym o powodzeniu kampanii marketingowej danego produktu. Walkę o zainteresowanie klienta wygrają firmy i marki, które zechcą odpowiedzieć na potrzeby swoich konsumentów.

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                  >>Powrót