Aktualności » Blog » Aktualność
2016-11-28

Jakim typem konsumenta jesteś?

Każdy klient jest inny i oczekuje indywidualnego traktowania. Takie sformułowania słyszymy wielokrotnie, kiedy poszukujemy najlepszego sposobu zareklamowania naszego towaru. Dużo jest w tym prawdy. Tak jak w życiu spotykamy osoby radosne, pewne siebie, czy nieufne, tak naszym klientom możemy przypisać różne cechy. Konsumentów możemy klasyfikować wg. charakteru, czasu, jakiego potrzebują do podjęcia decyzji o zakupie, stopnia lojalności klienta wobec danej marki czy cech demograficznych. Nie mniej jednak większość z nas można zakwalifikować do jednej z trzech grup konsumentów: smart shopper, social shopper oraz now shopper. Wyjaśniamy, czym charakteryzuje się dany typ konsumenta i w jaki sposób podejść do takiej osoby, aby sfinalizować zakup.

 

Pierwszą grupę konsumentów stanowią „smart shopper”. Dla tego typu klientów ważna jest fachowość, eksperckość i jakość. Dopilnuj, aby twoja oferta była atrakcyjna pod każdym względem. Miała właściwe oznakowanie, opis produktu i gwarantowała wysoką jakość. Klienci z tej grupy chętnie porównują ze sobą różne produkty zanim zdecydują się na konkretny zakup. Potrzebują więcej czasu na przemyślenie swojej decyzji. W sklepach stacjonarnych oczekują profesjonalnej obsługi, która zna dogłębnie produkt, który sprzedaje. Daj klientowi czas i nie naciskaj na zakup. Dopilnuj, aby twoje produkty dostępne były w wersji online i mobilnej. Ten typ konsumenta często dla potwierdzenia swojej decyzji porównuje produkt z tym, co może przeczytać o nim na stronie internetowej.  Lubi podejmować decyzje we własnym zakresie i ceni możliwość wyboru. Taki klient chce czuć, że to do niego należy ostateczna decyzja. Oczekuje potwierdzenia, że sam wie najlepiej, czego potrzebuje.

 

 

 

Drugim typem konsumentów są osoby określane, jako tzw. „social shopper”. Dla tej grupy ważna jest opinia osób bliskich i znajomych. Dlatego zakupy odbywają się najczęściej w towarzystwie siostry, mamy czy przyjaciela, z którym można skonsultować swoją decyzję. Pozwól takiej osobie zrobić zdjęcie produktu i wysłać do zaufanej osoby. Daj czas na dzielenie się informacjami. Rozważ stworzenie programu lojalnościowego i promocyjnego dla zakupów z bliskimi, np. 30 % zniżki dla ciebie i Twojej przyjaciółki. Tego typu konsumenta warto wesprzeć opinią zaufanego specjalisty czy wiarygodną statystyką. W swoich decyzjach zakupowych często kieruje się dotychczasowym doświadczeniem i przyzwyczajeniami. Jeśli będzie zadowolony z dokonanych u nas zakupów będzie do nas wracał a my zyskamy lojalnego klienta.

 

Kolejny typ konsumenta, to tzw. „now shoper”. Dokładnie wie, czego potrzebuje i jakich rezultatów oczekuje. Lubi prestiż i efekt „wow”. Oczekuje produktów i usług, które podkreślą jego osobowość i styl. Jeśli coś przykuje jego uwagę, w ułamku sekundy podejmie decyzję o zakupie. Liczy się ze zdaniem ekspertów i osób rozpoznawalnych. Chętnie poszukuje opinii o produkcie w mediach społecznościowych. Chcąc zdobyć serce tego typu klienta musisz sprawić by poczuł się wyjątkowo. Zadbaj o rekomendację ze strony osób, które są ogólnie znane. Informuj o nowościach i ofertach specjalnych dla najlepszej grupy klientów. Zadbaj o szybką dostawę z e-sklepu i wygodną formę odbioru.

 

 

Powyższa kwalifikacja nie wyczerpuje wszystkich możliwych typów klientów. Zawsze możemy trafić na konsumenta, który wymaga więcej niż inni, lub łączy w sobie cechy kilku grup. Najważniejsza jest umiejętność słuchania i odpowiadania na konkretne potrzeby, bo o jakości obsługi nie świadczą jedynie wysokie wyniki sprzedaży, ale fakt, że zadowolony klient wraca do nas po kolejny produkt czy usługę.

 

Długoletnie doświadczenie w branży i znajomość trendów branży retail sprawia, że Firma Adform Group S.A. tworzy rozwiązania skutecznie zwiększające sprzedaż produktów. Świetne wyczucie globalnych marek pozwala nam tworzyć wnętrza, które wystrojem i atmosferą budują niepowtarzalne Brand Experience.

 

 

 

 

 

                                                                                      >>Powrót