Aktualności » Blog » Aktualność
2016-11-22

Jak uniknąć sklepowych wpadek?

Przestrzeń sklepową można podzielić na określone strefy, które mają spełniać określone funkcje. W dobrze funkcjonującym salonie przejście pomiędzy nimi powinno być płynne i spójne z przyjętym kierunkiem aranżacji. Wiele firm zapomina o tej zasadzie koncentrując całą swoją uwagę na oferowanych produktach. Nieodpowiednia ekspozycja towaru ma bezpośrednie przełożenie na spadek wyników sprzedaży. Podpowiadamy, jakich pomyłek lepiej unikać planując aranżację sklepu.

 

Witryna sklepowa

Decyzję, czy wejść do danego sklepu, czy nie podejmujemy automatycznie, często na podstawie tego, co widzimy w witrynie sklepowej. Głównym zadaniem okna wystawowego jest przyciągnięcie uwagi klienta. Mamy na to zaledwie kilka sekund. Najważniejszym kryterium jest atrakcyjność dla wzroku. Aby dobrze wykorzystać ten czas możemy sięgnąć po rozwiązania branży retail, takie jak digital signage czy materiały POSM. Pamiętajmy, aby aranżacja w witrynie była adekwatna do sezonu czy też wydarzenia – święta. Nie może być mowy o bałaganie i zalegających kłębach kurzu. Do wejścia do sklepu nie zachęci również prezentacja nieaktualnej kolekcji czy nieestetycznie dobrane produkty. Pamiętajmy, że dobrze zaprojektowana witryna sklepowa to połowa sukcesu sprzedaży. Warto, więc poświecić czas, aby była ciekawa i nietuzinkowa.

 

 

Przestrzeń dla klienta

Jeśli oferowany towar jest dobrze wyeksponowany, oznaczony i wyceniony nasza sprzedaż wzrasta. Istotne jest, aby aranżacja sklepu była zaplanowana tak, by zapewniać przejrzystość i wygodę. Miejsca między półkami i regałami powinny zapewniać wystarczającą przestrzeń do swobodnego poruszania się, a sam sklep nie powinien być przeładowany produktami. Najgorsze, co możemy zrobić, to utrudniać klientowi możliwość dokonania zakupu – zmuszać do siłowania się z towarem w trakcie zdejmowania go z półki albo wydłużać czas pobytu w sklepie poprzez brak jasnego oznakowania strefy kasowej i przymierzalni. Lada sklepowa powinna znajdować łatwo dostępnym miejscu i być na tyle duża, aby transakcja kupna – wymiany nie powodowała dyskomfortu i zbędnego chaosu.

 

Zadbaj o wyposażenie

Design i kolorystyka bardzo dużo mówią o sklepie i o tym, czego możemy się spodziewać. Ta sama zasada odnosi się do mebli sklepowych, które jak każdy inny przedmiot zużywają się z czasem. Nawet najlepszy asortyment nie będzie zachęcał do zakupu, jeśli wyposażenie wnętrza będzie zużyte i nieestetyczne. Szczególnie ważne jest, aby pamiętać o cyklicznym przeglądzie instalacji elektrycznych – w tym światła i klimatyzacji.

 

Dobre oświetlenie

Dobrze prosperujący sklep wymaga odpowiedniego systemu oświetlenia. Słabe światło sprawia, że kupujący mogą nie zauważyć towaru, ocenić go jako produkt drugiej kategorii lub mieć ograniczoną możliwość zapoznania się z jego jakością. Nieodpowiednie oświetlenie może powodować błędne oddawanie kolorów, co przekłada się na brak decyzji, a w efekcie rezygnację z zakupu. Kosmetyki, odzież i biżuteria to rzeczy, które najlepiej oświetlić światłem białym. Taka barwa światła pozwala dostrzec wszystkie szczegóły przedmiotów. Świeże mięso i wędliny akcentujmy światłem o barwie różowej lub lekko czerwonej. Dzięki temu ich naturalny kolor zyskuje na intensywności. Zimna barwa światła sprawi, że produkty będą wyglądały nieświeżo. Równie ważna jak kolor światła jest jego ilość. Umiarkowana ilość światła może sprawić, że niektóre miejsca będą niedoświetlone, albo zbyt ciemne.

Dyskomfort w przeglądaniu oferty sklepu skutkuje krótszym czasem, jaki spędzamy w obiekcie, a w konsekwencji spadkiem sprzedaży. 

 

 

Atrakcyjna reklama

Natarczywa, nachalna reklama może przynieść odwrotny skutek od zamierzonego. Materiały wspierające sprzedaż powinny być nie tylko atrakcyjne, ale również dobrze rozmieszczone. Dlatego warto wcześniej przeanalizować sposób, w jaki klienci poruszają się po naszym sklepie i tak dopasować reklamę, aby była wsparciem w procesie sprzedaży i dodatkowym atutem dla kupujących. Materiały promujące towar powinny podkreślać wyjątkowość produktu i sprawiać, że jest on bardziej widoczny dla konsumentów.

 

Reaguj na zmiany

Zakupy to proces, który ma wciągnąć nas w pewnego rodzaju interakcję. Możemy to zrobić reagując na sezonowe wydarzenia. Zachęcać klienta m.in. ładnym wystrojem świątecznym, kiedy zbliża się czas poszukiwania prezentów dla najbliższych. Będzie to niemożliwe, jeśli postawimy na „sztywne” wyposażenie sklepu, niepozwalające na odświeżenie wnętrza. Aranżacja produkowana z myślą o jej późniejszych metamorfozach z pewnością będzie droższą wersją niż stała koncepcja, ale zwróci się z czasem. Pozwoli nam być bardziej elastycznym i szybciej reagować na potrzeby konsumentów. Pamiętajmy, że wzrok jest zmysłem dominującym, którym kierujemy się w pierwszej kolejności kiedy podejmujemy decyzje zakupowe.

 

 

Firma Adform Group S.A. oferuje swoim Klientom rozwiązania w obszarze identyfikacji w miejscu sprzedaży, zwiększające rozpoznawalność produktów i usług. Dzięki zastosowaniu programistycznych oraz multimedialnych urządzeń audio-wizualnych jesteśmy w stanie dostarczyć materiały reklamowe, szyte na miarę najbardziej wymagających konsumentów.

 

 

 

 

 

 

                                                                                             >>Powrót