Aktualności » Blog » Aktualność
2016-11-07

Jak kupuje generacja Z?

Wymiana pokoleniowa jest naturalnym procesem demograficznym. Jeszcze do niedawna najwięcej uwagi poświęcano generacji Y. Młodzi, zdolni, obeznani w technologiach stanowią obecnie główną siłą napędową gospodarki. Chociaż dla wielu firm wciąż pozostają grupą nieodkrytą, już trzeba zacząć zastanawiać się nad potrzebami kolejnej generacji.

 

iGeneration czy też net generation, to pokolenie osób urodzonych po roku 1995. W Polsce stanowi ok. 20% społeczeństwa. Dlaczego ta grupa jest taka ważna? Jak się okazuje to dzieci i młodzież w dużym stopniu wpływają na decyzje zakupowe rodziców. Zarówno te związane z prowadzeniem domu, ale również dotyczące wakacji, czy kupna nowego auta. Wiele osób w wieku szkolnym dysponuje kartami kredytowymi i robi zakupy. Wspomniane zjawisko określane jest skrótem KAGOY (czyt. Kids are getting older younger). Mali dorośli mają smartfony i świetnie poruszają się w świecie nowych technologii. Zupełnie nie pamiętają czasów bez Internetu i komputerów. Nie wiedzą jak wygląda walkman czy magnetofon. Podziwiają blogerów i youtuberów. W przyszłości będą wykonywali zawody, które jeszcze kilkanaście lat temu nie istniały. Nic więc dziwnego, że generacja Z stanowi nie lada wyzwanie dla firm i marek, które chcą zrozumieć oczekiwania jej przedstawicieli i sprostać częstym zmianom upodobań.

 

 

Jak wynika z badań prowadzonych przez Natalię Haltańską, pokolenie Z posiada konto na Facebooku (każdy bez wyjątku) i czyta blogi (prawie 60% ankietowanych). Chociaż ogląda telewizję, wychodzi z pokoju, kiedy pojawiają się reklamy. Na YouTube wyłącza reklamy zawsze, kiedy taka opcja jest możliwa. Na Pinterest poszukuje inspiracji i ciekawych obrazów. Ufa blogerom i recenzjom produktów, które pojawiają się na stronie. O tym, jaki wpływ na decyzje zakupowe mają wideoblogi, łatwo się przekonać, patrząc na rynek kosmetyków do makijażu, które zanotowały w zeszłym roku wzrost o 8 %. A wszystko to dzięki filmikom na youtubie, które pokazują efekty ich zastosowania. Wniosek?

 

Reklama skierowana do tej grupy osób wymaga większego zaangażowania ze strony osób zajmujących się promocją i reklamą. W odróżnieniu od starszego pokolenia, generacja Z bardzo chętnie prowadzi konwersacje w Internecie i udziela się na forach. Bierze udział w grach i różnego rodzaju konkursach organizowanych online. Dlatego reklama umieszczona w mediach społecznościowych będzie w tej grupie skuteczniejsza niż w tradycyjnych mediach.

 

 

Ważna jest kreatywność i dopasowanie komunikatu do odbiorcy. Efekt, najwięcej młodych osób przyznaje, że widziało reklamę na Facebooku, YouTube i blogach. Duża część osób przyznaje również, że widziała daną reklamę na bilbordzie. Jaki z tego wniosek? Reklamy umieszczane na bilbordach nie działają drażniąco na przedstawicieli generacji Z (jak ma to miejsce w przypadku reklam telewizyjnych) lub są coraz bardziej kreatywne i dlatego wiele osób zwraca na nie uwagę. Dobrym wyjściem może być łączenie kanałów online i offline. To, jaką formę reklamy wybierzemy będzie zależało od rodzaju produktu, grupy docelowej i oczywiście budżetu, który planujemy wydać na kampanię.

 

 

W świecie reklamy i marketingu wszystko zmienia się tak szybko, że nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jaka działania marketingowe będą najkorzystniejsze w dotarciu do klientów. Warto jednak zastanowić się nad przyszłością swojej marki i pokoleniem Z. Zadać pytanie, czy dzisiaj jesteśmy gotowi na zmiany, które czekają nas w przyszłości? Czy firmy działające w naszej branży rozumieją pokolenie Z lepiej niż my? Jedno jest pewne. Skoro generacja przyszłości, „iGeneration” nie rozstaje się z tabletem i smartfonem, nasza firma musi być dla nich dostępna z poziomu urządzenia mobilnego. Posiadać aplikacje mobilne, takie jak katalog produktów, poradniki czy gry na smartfona. Wszystko po to, aby zatrzymać i zainteresować odbiorcę. A w konsekwencji sprawić, że kontakt z naszą marką jest prosty i przyjemny. Jedno jest pewne, pokolenie Z, ma większe oczekiwania niż poprzednie pokolenie i jest odporne na tradycyjną reklamę.

 

 

Źródło: http://hatalska.com/2015/01/22/generacja-z-pokolenie-ktore-zmieni-nasz-swiat/

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                   >>Powrót