Aktualności » Blog » Aktualność
2016-09-14

Jaki jest współczesny konsument?

Kto obecnie kształtuje rynek sprzedaży i jest jego siłą nabywczą? Czego oczekują współcześni konsumenci od marek i firm? W jaki sposób robią zakupy? Odpowiedz na te i inne pytania daje szansę zdobycia przewagi konkurencyjnej.

 

Dzisiejszy rynek konsumentów, kształtują osoby urodzone w latach 80, a więc z tzw. wyżu demograficznego, oraz ludzie urodzeni w latach 1990 – 2000, którzy stanowią blisko 1/3 społeczeństwa. To oni stanowią najliczniejszą siłę nabywczą, która napędza gospodarkę. Ich zachowania wymuszają zmiany w jakości obsługi i wyborze asortymentu. Pokolenie millenialsów, czyli osób urodzonych po roku 90 – tym, to generacja, która od dzieciństwa bierze udział w kulturze konsumpcyjnej i nie wyobraża sobie życia bez nowych technologii: smartfona, tabletu czy laptopa. Kupuje zupełnie inaczej niż starsze pokolenie, w swoich decyzjach zakupowych kierując się wcześniejszym doświadczeniem z marką. Wybiera to, co jest zgodne z ich stylem życia i sposobem spędzania wolnego czasu. Dokładnie rozważa, czy dany zakup jest korzystny a jego jakość zadowalająca. Przedstawiciele generacji Y, gotowi są poświęcić sporą ilość czasu i wysiłku, aby znaleźć produkt spełniający ich oczekiwania. Oglądają, szukają i porównują ze sobą podobne usługi i towary. Chętnie rekomendują swoim znajomym i rodzinie towary, które uważają za dobre i godne polecenia - dlatego są doskonałymi ambasadorami marki. Oznacza to również, że nasza marka zyskuje klientów w innej grupie wiekowej, a jak wiadomo bardziej ufamy ludziom, niż reklamie.

 

 

Zupełnie inaczej kupują osoby urodzone do połowy lat 80 – tych, tzw. Generacja X. Dla nich doświadczenie marki nie ma wielkiego znaczenia. Kupują dany produkt z przyzwyczajenia, wybierają towary i usługi, które znają, nie lubią eksperymentować. Jeśli wydają pieniądze, lubią lokować je w dobrach „trwałych” takich jak np. samochód. Można wręcz zaryzykować twierdzenie, że jest to pokolenie osób „praktycznych”. Generacja X, to dzisiaj w dużej mierze osoby piastujące stanowiska kierownicze w branży retail, odpowiedzialne za strategię działania i wizerunek danej firmy. Równocześnie, jest to grupa nieznająca zachowań zakupowych młodego pokolenia i ich wzorców finansowych. Jak wynika z badań (źródło: marketing-news.pl), aż 81 proc. młodych konsumentów, gotowych jest zapłacić więcej za produkt, jeśli w zamian otrzyma lepsze doświadczenie zakupowe. 70 proc. osób biorących udział w badaniu przyznało, że z powodu złych doświadczeń zrezygnowało z zakupu. Dodatkowo, Millenialsi nie ograniczają swoich zakupów do sklepów stacjonarnych, ale wyszukują produkty za pomocą Internetu. Coraz popularniejszy staje się trend, tzw. webroomingu, a więc przeszukiwania sieci w poszukiwaniu danego produktu, aby następnie nabyć go w sklepie stacjonarnym. Niewątpliwie, jest to szansa na zysk dla branży retail. Stąd też duża cześć sklepów stacjonarnych posiada swój odpowiednik online. Nie mniej jednak, aby klient zostawił swoje pieniądze w sklepie, nie wystarczy wprowadzić cyfrowe nowinki. Klient musi poczuć, że jego opinia jest ważna dla marki, a on sam ma wpływ na to, co oferuje firma. Duża w tym rola osób odpowiedzialnych za obsługę w sklepie i ich umiejętność słuchania.

 

 

Zmiana zachowań klientów sprawiła, że branża retail przestała być jedynie dostawcą towarów na sprzedaż. Kupowaniu ma towarzyszyć poczucie odkrywania i zdobywania doświadczenia, które przekłada się na przywiązanie do danej marki i produktu. Analizując cechy oraz upodobania konsumentów, dowiesz się, jaki komunikat do nich kierować, aby sprzedać więcej i lepiej. Poznając zwyczaje zakupowe millenialsów, będziemy o krok przed konkurencją.

 

Firma Adform Group S.A. oferujemy swoim Klientom rozwiązania w obszarze identyfikacji w miejscu zakupów, zwiększające sprzedaż produktów i usług. Jesteśmy otwarci na wdrażanie nowych trendów i rozwiązań. Wiedzę z zakresu psychologii zachowań konsumenckich wykorzystujemy w opracowywaniu działań, które skutecznie przyciągają uwagę konsumentów i powodują realny wzrost sprzedaży.

 

 

 

 

 >>Powrót