Aktualności » Blog » Aktualność
2016-08-23

Kolor w mailingu a emocje

Jak pisaliśmy już kiedyś, każdy kolor niesie ze sobą pewne emocje, które mogą różnić się w zależności od szerokości geograficznej. Przykładem jest chociażby kolor czerwony, który w Chinach uważany jest za szczęśliwy, natomiast w Afryce Południowej jest to kolor żałobny. Ta sama zasada odnosi się do kolorów używanych w mailingu. To, w jakim kolorze zaprojektujemy naszą wiadomość będzie miało wpływ na odbiorcę. Odpowiednim kolorem możemy zachęcić go do otwarcia maila, wzbudzić w nim zaufanie, lub zaskoczyć. Nieodpowiednie użycie kolorów może sprawić, że nasz mail wywoła w odbiorcy negatywne emocje. Nie każdy kolor będzie odpowiedni w danej sytuacji. W okresie Świąt Bożego narodzenia użyjemy kolorów kojarzących się z tym wydarzeniem, a więc zielonego, czerwonego, złotego lub srebrnego. Kolor żółty, czy fioletowy nie będzie pasował do okoliczności.

 

 

Przy projektowaniu mailingu zastanówmy się wcześniej, jakie emocjeemy wywołać w odbiorcy i o czym go poinformować. Zwróćmy uwagę na to, do kogo kierujemy naszą wiadomość - kobiety czy mężczyzny. Serwis usertesting.com przeprowadził badania, aby dowiedzieć się, jakie są preferencje kolorystyczne obu płci. Okazało się, że zdecydowana większość Pań najwyżej oceniała strony w jasne, natomiast Panowie wręcz przeciwnie. Badanie pokazało również, że strony w ciemnej kolorystyce kojarzą się mężczyznom ze szczęściem i zabawą natomiast kobietom z czymś drogim, eleganckim i profesjonalnym. Dlatego jeśli Twój mail ma trafić do kobiety wybieraj kolory pastelowe, delikatne i przyjemne dla oka. Mężczyźni wolą zdecydowane, żywe barwy. Kochają niebieski, zielony i czarny.

 

                                                                Fot: http://sblog.bufferapp.com

 

Wpływ koloru na emocje wykorzystują marki na całym świecie. Największa ilość firm używa w swoim logo koloru niebieskiego – ok. 33 % i czerwonego – ok. 29%, a więc kolorów przyciągających wzrok.
Skupmy się, więc na tym, z czym kojarzą się nam poszczególne barwy i co powinniśmy komunikować danym kolorem.
Czerwony - wykorzystywany jest do oznaczenia czegoś ważnego. Wzywa do akcji i podjęcia szybkiej decyzji, dlatego informuje o przecenach. W mailingu użyj tego koloru, jeśli chcesz zwrócić na siebie uwagę odbiorców, poinformować o czymś istotnym, zakomunikować ważne zdarzenie.
Zielony – będzie idealny w promocji produktów naturalnych (w tym leków), a także przy tworzeniu kampanii na rzecz ochrony środowiska.
Niebieski – jak spokojna toń wody i czyste niebo. To kolor zaufania i czystości. Jeśli nasza firma działa w branży lotniczej lub świadczy usługi technologiczne wybór niebieskiego będzie strzałem w dziesiątkę. Tym kolorem poinformujemy odbiorcę, że jesteśmy rzetelną i wiarygodną firmą.
Żółty – kojarzy się z miłym, letnim spędzaniem czasu. W mailingu użyj go, aby poinformować o wakacyjnych ofertach i promocjach.
Pomarańczowy – to przyjaźń, radość i młodość. Wpływa również na zwiększenie apetytu. Będzie idealnym kolorem, jeśli chcemy promować produkty spożywcze lub ogłosić coś przyjemnego.
Różowy – nie ma chyba koloru, który uchodziłby za bardziej dziewczęcy. Nie bez powodu kolorem roku 2016 został kolor Rose Quartz (PANTONE 13-1520). W zależności od tonacji – pudrowy róż czy fuksja może być kojarzony z delikatnością lub śmiałością. Z powodzeniem wykorzystywany jest do promocji artykułów dla dzieci, kosmetyków i słodyczy. Sięgnij po ten kolor, jeśli piszesz do kobiet, chcesz zareklamować artykuły dla dziewczynek lub słodkie wypieki.
Brązowy – kojarzy się z naturalnością, ciepłem i czekoladą. Mailing w tym kolorze podkreśli naturalny charakter oferowanych przez firmę produktów i nada wysyłce miły, przytulny charakter.
Czarny – to kolor luksusu i władzy. Jest to najpowszechniej wykorzystywany kolor w komunikacji mailowej, podkreślający ekskluzywny charakter wiadomości. Po czerń chętnie sięgają marki związane z modą i artykułami klasy premium.
Biały – czystość, świeżość i niewinność. Chyba żadna branża nie będzie bardziej odpowiednia dla tego koloru jak ślubna. Kolory z domieszką bieli tracą na krzykliwości i są bardziej subtelne. A jak wiadomo to szepty, a nie krzyki są w stanie zwrócić na siebie większą uwagę odbiorców.

 

                                                              Fot: https://blog.bufferapp.com


Kolejną, równie ważną kwestią jest umiejętność łączenia ze sobą barw. Podstawową a zarazem najpopularniejszą metodą jest stosowanie tzw. kolorów uzupełniających, czyli dwóch barw znajdujących się po przeciwnych stronach Koła.(Fot.) Inną metodą jest zestawienie analogiczne kolorów, czyli wybranie z palety barw sąsiadujących ze sobą.
Ważne, aby nie przesadzać z ilością kolorów, wybierając maksymalnie 3, z czego 1 przewodni i 2 kolory uzupełniające. Jeśli nie wiemy, na jaki kolor się zdecydować przyjrzyjmy się kolorystyce stosowanej w logo firmy. W ten sposób nasz mail będzie spójny wizualnie, a odbiorcy skojarzą go z naszą firmą. Pamiętajmy, aby nie sięgać po kolory krzykliwe i takie, które sprawiają, że tekst będzie nieczytelny.

 

 

Jeśli czujesz, że łączenie kolorów nie jest Twoją mocną stroną sięgnij po bezpłatne narzędzia online, np. ColorBlender. Za pomocą suwaków RGB łatwo ustalisz kolor dominujący, a resztę zrobi za Ciebie wspomniana aplikacja, automatycznie dopierając pasujące tonacje. Wybraną paletę barw, możesz pobrać do Photoshopa bądź wysłać za pomocą maila. Jak widzisz, wybór odpowiedniego koloru nigdy wcześniej nie był tak łatwy.


Wiedza i wieloletnie doświadczenie w branży, sprawiają, że firma Adform Grup S.A. z powodzeniem doradza swoim Klientom jak stosować identyfikację wizualną. Wiedzę z zakresu psychologii zachowań konsumenckich wykorzystujemy w projektowaniu rozwiązań, które skutecznie przyciągają uwagę konsumentów i powodują realny wzrost sprzedaży.

 

 

 

 

>>Powrót