Aktualności » Blog » Aktualność
2016-08-17

Rola opakowania w sprzedaży

Opakowanie jest jednym z najważniejszych elementów produktu. Dobrze zaprojektowane przyciąga uwagę, wzbudza zaufanie i promuje producenta. To pierwsze źródło informacji na temat każdego produktu i sposób, aby wyróżnić się na tle konkurencji.


W życiu codziennym spotykamy wiele produktów, które trudno sobie wyobrazić bez opakowania. Kartony, torebki czy puszki towarzyszą nam na każdym kroku. Kolorowe, szare, o różnych kształtach i wielkościach przykuwają naszą uwagę w sklepie i zachęcają do zakupu. Chronią produkt znajdujący się wewnątrz i reklamują go.


Czy istnieje opakowanie idealne? A jeśli tak, to jakie powinno ono być? Na te pytania nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Z pewnością musi być bezpieczne dla konsumenta, a więc spełniać wymogi atestów, zawierać podstawowe informacje o towarze i chronić produkt. Jako element promocji i marketingu powinno przyciągać uwagę potencjalnych nabywców i wywoływać pragnienie posiadania. Liczy się nie tylko forma i kształt, ale ogólna atrakcyjność, która decyduje o tym czy zostaniemy zapamiętani. Dlatego ważne aby projekt opakowania był nie tylko ciekawy i interesujący, ale również zgodny z filozofią marki i produktu. Funkcja jakościowa odgrywa szczególną rolę w przypadku towarów luksusowych i sektora beauty. Ładne pudełko jest obietnicą wysokiej jakości towaru, dlatego zachęca konsumenta do zakupu pomimo wysokiej ceny.

 

 

Stworzenie dobrego opakowania wymaga przeanalizowania szeregu aspektów i podjęcia wielu decyzji m.in. określenia, czym powinno być dla danego artykułu. Czy powinno przekładać się na nową metodę otwierania? Ograniczać wchłanianie wilgoci? Czy może odznaczać się dużą elastycznością? Kolejne decyzje, jakie należy podjąć to te dotyczące kształtu, koloru, materiału, faktury, wielkości czcionki i rodzaju tekstu. Równie ważny jest znak firmowy, jego wielkość i miejsce położenia na opakowaniu. Wszystkie elementy muszą ze sobą współgrać i być skoordynowane z reklamą zewnętrzną i elementami marketingu. Dlatego zanim przystąpimy do produkcji seryjnej należy przeprowadzić testy inżynierskie odnośnie trwałości opakowania – przeciwdziałania zepsuciu, zabrudzeniu i uszkodzeniu, a także testy wizualne m.in. czy opakowanie jest właściwie pod względem kolorystycznym. Ostatnim etapem są testy konsumencie, które mogą potwierdzić lub zaprzeczyć słuszności naszych wewnętrznych, firmowych decyzji.

 

 

Dobre opakowanie sprzedaje, złe sprawia, że produkt jest niezauważalny i nie zachęca do tego, aby po niego sięgnąć. Konsumenci zwracają głównie uwagę na wygląd i ergonomię użytkowania. Łatwość otwierania i zamykania, wytrzymałość, pojemność oraz możliwość ponownego wykorzystania. Dobór odpowiedniego pudełka jest równie ważny jak produkt, który się w nim znajduje. Klienci coraz rzadziej podejmują decyzję o zakupie pod wpływem emocji, chwilowego impulsu, ale na podstawie rzetelnych informacji. Dlatego wszystkie elementy, które składają się na produkt muszą być dopracowane w najmniejszym szczególe. Niewskazana jest częsta zmiana formy w jakiej sprzedawany jest towar, gdyż może to utrudnić jego odnalezienie w sklepie. Z drugiej strony wszelkie ulepszenia produktu warto podkreślić drobnymi zmianami w wyglądzie pudełka czy butelki. 

 

 

Współczesne rozwiązania technologiczne pozwalają producentom na korzystanie z szerokiego pola rozwiązań. Trendem w tworzeniu nowoczesnych opakowań jest ich uszlachetnianie. Ma to na celu zwiększenie walorów estetycznych i wytrzymałości na działania zewnętrzne. Coraz szerzej stosuje się zabiegi mające pobudzić nie tylko wzrok, ale również węch i dotyk. Odpowiednie mikrokapsułki umieszczone na opakowaniu uwalniają określony aromat, a uwypuklenia i zdobienia zachęcać do wzięcia do ręki. Wszystko po to, aby uatrakcyjnić a tym samym skuteczniej prezentować dany artykuł.


Jedno jest pewne. Rola opakowania, jako elementu, który służy jedynie do zabezpieczenia towaru przed szkodliwym działaniem otoczenia należy już do przeszłości. W tej chwili jest to ważne narzędzie marketingowe mające budować przywiązanie klienta do marki. Warto więc dołożyć wszelkich starań, aby nasze opakowanie było nie tylko funkcjonalne, ale również interesujące dla konsumentów.

 

 

 

 

 

>>Powrót