Aktualności » Blog » Aktualność
2016-08-10

Era digital POS

Nasze codzienne życie trudno wyobrazić sobie bez kontaktu z laptopem, smartfonem czy tabletem. Komputer i Internet nie jest już niczym nowym. Rozwój multimediów i technologii sprawia, że zmienia się również branża POS. Tradycyjny display nie jest już w stanie w pełni zaspokoić potrzeb konsumenta i detalisty. W odpowiedzi na rosnące potrzeby indywidualnego odbiorcy powstają tzw. POS 2.0.


Multimedialny POS to dużo więcej niż statyczny, tradycyjny stojak czy display. To urządzenie, które łączy w sobie możliwości fizyczne i cyfrowe, dając szanse na zupełnie nowe przeżycia.
Oczywiście, wciąż najpopularniejszym materiałem wykorzystywanym do produkcji ekspozytorów jest tektura i karton, ale poprzez wykorzystanie światła i dotykowych ekranów powstają zupełnie nowe, innowacyjne produkty, takie jak dynamiczne e-kioski czy interaktywne ramki LCD. A nic nie przyciąga uwagi lepiej niż POSy, które angażują  nasze zmysły.


Choć na naszym rynku wciąż przeważają standardowe, stojaki, banery i standy, trend digital na dobre zagościł w świecie branżowym. Kierunek rozwoju wyznaczają potrzeby klienta, który staje się bardziej wymagający i jest konsumentem typu „connected”. Dzisiejszy nabywca chce być w stałym kontakcie ze znajomymi, móc podzielić się swoją opinią z innymi czy porównać cenę danego produktu z podobnym, ale dostępnym w sklepie internetowych.

 

           Fot. www.theodmgroup.com

 

Nośniki multimedialne możemy podzielić na zewnętrzne tzw. outdoor i wewnętrzne - indoor. W przypadku tych pierwszych mamy doczynienia z wielkoformatowymi ekranami i bilbordami. Zaliczamy do tej grupy również bankomaty i biletomaty, które poprzez swoją popularność są doskonałym narzędziem do wyświetlania krótkich reklam. Nośniki wewnętrzne to te, które spotykamy w galeriach handlowych, sklepach i miejscach użytku publicznego.
POSy nowej generacji mogą mieć w miejscach sprzedaży podwójne zastosowanie: reklamowe i informacyjne. Pozwalają uzyskać dodatkowe informacje o produkcie, a także reklamują i ogłaszają promocje. Główną zaletą interaktywnych POS-ów jest atrakcyjniejszy i przyciągający uwagę kontent video oraz możliwość zmiany wyświetlanych treści w zależności od potrzeb danej marki czy sytuacji na rynku.

 

Fot: www.justdigitalsignage.com.au

 

Nowoczesne materiały wspierające sprzedaż mają tą zaletę, że pozwalają na dopasowanie przekazu do konkretnej osoby i tworzenie kontentu adekwatnego do zachowań konsumenta. Umożliwiają tworzenie komunikatów, które będą ciekawą informacją, a nie niechcianą reklamą. A w praktyce przygotowanie kampanii reklamowej typu cross-selling. W ten sposób możemy łatwiej przywiązać klienta do danej marki i zminimalizować ryzyko jego przejścia do konkurencji. Takie działanie przekłada się również na wzrost sprzedaży. Zakup jednego produktu powoduje wyświetlenie na monitorze dodatkowej oferty produktowej z danej serii np. kosmetyków.

 

Zastosowanie multimedialnych POS-ów ma jeszcze jedną zaletę. W przeciwieństwie do tradycyjnych nośników wsparcia sprzedaży ten rodzaj reklamy wciąga do interakcji zarówno klienta jak i sprzedawcę. Informacje dostępne na interaktywnym tablecie pozwalają nawet niedoświadczonemu sprzedawcy promować dany produkt, a treść dodatkowo wzmacniana jest elementami wizualnymi. Tego rodzaju urządzenia doskonale sprawdzają się w drogeriach, sieciach komórkowych czy sklepach AGD i RTV. Dobrym przykładem jest sieć Sephora, która na niektórych swoich produktach umieściła tzw. smart tagi. Po ich zeskanowaniu przez klienta za pomocą np. telefonu otrzymuje on nie tylko informacje o danym kosmetyku, ale również opinie wystawione przez inne osoby.

 

                                                                 Fot: www.brand-touch.eu


Należy pamiętać, że nowoczesne rozwiązania technologiczne, niestety nie należą do najtańszych. W digital POS stosowane są takie rozwiązania jak projektory, ekrany dotykowe, sensory i kamery internetowe. W zależności od liczby wykorzystanych rozwiązań cena naszego display-a wzrośnie. Wynika to nie tylko z faktu mnogości zastozowanych urządzeń, ale również konieczności zatrudnienia specjalistów z różnych dziedzin. Tego rodzaju przedsięwzięcia wymagają zatrudnienia m.in. konstruktorów, programistów i specjalistów od interface-u, którzy muszą ze sobą współpracować w celu stworzenia dobrze wyglądającego projektu. Do tego dochodzi jeszcze kosztowne oprogramowanie, bez którego nasz super POS nie będzie niczym nadzwyczajnym. Łatwo sobie policzyć, że koszty takiego typu nośnika reklamy będą o wiele większe niż tradycyjnego, klasycznego stojaka. Nic więc dziwnego, że o zastosowaniu konkretnej formy wsparcia sprzedaży często decyduje poprzeczka finansowa. Nie mniej jednak POS-y nowej generacji to narzędzia, które w przyszłości będą odpowiadały za skuteczność danej ekspozycji.

 

Firma Adform Group S.A. oferuje swoim Klientom innowacyjne technologie - programistyczne oraz multimedialne rozwiązania audio-wizualne, które przekładają się na realny wzrost sprzedaży produktów i usług.

 

 

 

 

>>Powrót