Aktualności » Blog » Aktualność
2016-07-26

Colour Inspired

Psychologia kolorów, to coś więcej niż kombinacja niebieskiego z białym czy żółtego z czarnym. Odpowiednie wykorzystanie barw w prosty sposób może zachęcać do zakupów, wywoływać u nas uczucie szczęścia lub wręcz przeciwnie – zniechęcać do kupna, a nawet denerwować.

 

Kolory niosą ze sobą pewien ładunek emocjonalny i stanowią element komunikacji niewerbalnej. Dlatego, chcąc osiągnąć zamierzony efekt należy zapoznać się z kilkoma zasadami łączenia kolorów i ich podziałem na barwy ciepłe, zimne i neutralne.

 

Kolory ciepłe, to barwy stymulujące emocje i pobudzające do działania. Należą do nich:

 

Czerwony – kolor kojarzony z adrenaliną, energią i miłością (Walentynki), ale również świętami i prezentami (Mikołaj ma przecież czerwony strój i czapkę). Czerwień przykuwa uwagę (czerwony napis SALE, puszka Coca - Cola) i budzi czujność (światło STOP).         W niektórych kulturach jest to kolor szczęścia i radości. Kojarzony bywa również z komunizmem. Kolor ten wykorzystuje się w celu zakomunikowania tempa, pewności i dynamizmu. Czerwony w zestawieniu z zielonym przywołuje na myśl święta Bożego Narodzenia. Dobrze komponuje się z kontrastowym niebieskim i odcieniami pomarańczowego, pod warunkiem, że ich nasycenie nie jest zbyt kontrastowe. Połączenie czerwieni i fioletu może dawać wrażenie władzy.


Pomarańczowy – to kolor utożsamiany z ciepłem, słońcem i cytrusami, a w konsekwencji dobrym zdrowiem. Stymuluje emocje a nawet apetyt, dlatego dobrze sprawdza się w branży gastronomicznej (Pyszne.pl, Fanta). Łagodniejszym odpowiednikiem pomarańczowego jest odcień brzoskwiniowy. Uważa się, że pobudza ludzi do myślenia i mówienia. W zestawieniu z zielonym tworzy egzotyczny klimat. Jeśli zależy nam na przyciągnięciu uwagi zestawmy odrobinę pomarańczy z nasyconym fioletem.

 

                                                                      Źródło: www.orange.pl

 


Żółty jak słońce, piasek, cytrusy... Nic więc dziwnego, że kojarzy nam się z latem, odpoczynkiem i radością. Właśnie dlatego, tak chętnie wykorzystywany jest w branży turystycznej i w promocji artykułów dla dzieci. Jest to kolor wskazujący na dobrą zabawę, a tym samym odcień najmniej formalny. Nie spotykamy go raczej w reklamach produktów klasy premium. Żółty może stanowić alternatywę dla czerwonego, jako kolor ostrzegawczy, stąd żółte tabliczki „mokra podłoga”. Jeśli chcemy uzyskać efekt „High-tech” połączmy żółty         z mieszanką szarości i czerni (Nikon).

 

Czarny często określany jest, jako kolor szlachetny i uniwersalny, podobnie jak biały (tonacja zimna). Dobrze współgra z większością kolorów. Doskonale nadaje się do podkreślenia wyższości i powagi. Kojarzy się z tajemniczością, elegancją i wyrafinowaniem. Sprawia, że inne kolory wydają się być jaśniejsze. Po zestawienia koloru czarnego i białego często sięgają marki odzieżowe, w Polsce m.in. Bohoboco. Jest to zabieg nie tylko estetyczny, ale i psychologiczny. Czarne logo przywodzi na myśl luksus, a białe wnętrze salonu daje poczucie czystości i bezpieczeństwa zakupów.

                                                                        Źródło: www.elle.pl

 


Za barwy w tonacji zimnej uważamy kolory w odcieniu niebieskim, zielonym, srebrnym i białym.

 

Niebieski – to odcień mądrości, spokoju i lojalności. Ma działanie kojące i pomaga zasnąć. Symbolizuje zaufanie i powagę. Niebieski uważany jest za kolor najczęściej wybierany zarówno przez mężczyzn jak i kobiety. Kolor ciemnoniebieski kojarzy się z inteligencją, stabilnością i powagą. Nie bez powodu mówi się, że to kolor bankierów. Chętnie wykorzystywany jest przez placówki bankowe (PKO BP, Idea Bank). Co więcej niebieski kojarzy się z nowoczesnymi technologiami, dlatego logo wielu firm z branży informatyczno – technologicznej jest właśnie w tym kolorze (IBM, Komputronik). Podobną drogą poszedł Facebook czy Twitter. Głęboki niebieski, albo lazurowy przywodzi na myśl bogactwo. Mieszanka jasnego i ciemnego niebieskiego budzi zaufanie i sprawia, że jesteśmy bardziej prawdomówni. Stąd też bladoniebieski odcień koszul chętnie wykorzystywany jest w kampaniach wyborczych. Pamiętajmy, aby nie posługiwać się kolorem niebieskim do promocji żywności! Jak wynika z badań, odcień ten może tłumić apetyt a co za tym idzie zmniejszać sprzedaż artykułów.


Zielony jak las i trawa, a więc ekologiczny i naturalny. Oznacza równowagę, harmonię i świeżość. W zestawieniu z niebieskim kojarzy się ze spokojem i początkiem czegoś nowego. Kolor zielony to również kolor bogactwa i pieniędzy (dolary). Jest to najczęściej pojawiający się kolor w logotypach bankowych (m.in. BZ WBK, BNP Paribas, Getin Bank). Intensywne odcienie zieleni chętnie wykorzystywane są przez stowarzyszenia związane ze środowiskiem i firmy, które chcą podkreślić swój związek z naturą jak np. Tymbark, Herbapol czy Drogerie Natura. Kombinacja koloru zielonego z żółtym, białym lub czarnym, to sportowe zestawienie.


Kolory neutralne doskonale sprawdzają się jako tło, bo nie przytłaczają koloru głównego. Zaliczamy do nich m.in. beż, fiolet, odcienie szarości i kolor kości słoniowej.
Odcienie beżu w zestawieniu z brązowym, zielonym i pomarańczowym tworzą paletę barw ziemi. Kolor kości słoniowej ma działanie uspokajające. Symbolizuje czystość i miękkość. Kolor szary często określany jest, jako uniwersalny i ponadczasowy, podobnie jak biel    i czerń. Dobrze wygląda w zestawieniu z większością kolorów.

 

Pamiętajmy, że oprócz podstawowej palety kolorów mamy do dyspozycji bogaty wachlarz barw pośrednich. Jeśli planujecie odświeżyć stronę internetową, broszury czy katalogi, nie zapomnijcie wcześniej zapoznać się z symboliką kolorów i ich postrzeganiem przez umysł. A może w swojej działalności nie trzymacie się zasad ustalonych przez specjalistów i polegacie na własnych przeczuciach?

 

Firma Adform Group S.A. oferujemy swoim Klientom rozwiązania w obszarze identyfikacji w miejscu sprzedaży, zwiększające sprzedaż produktów i usług. Każde projektowane przez nas rozwiązanie zaczyna się od opracowania strategii działania. Wieloletnie doświadczenie w branży pozwala nam swobodnie poruszać się w zakresie psychologii kolorów, a nasze pomysły są skutecznym narzędziem sukcesu sprzedażowego.

 

 

 

 

 

>>Powrót